FAQ - veelgestelde vragen

1. Waarom moet ik een ( VLABEL ) schatting laten maken?

In geval van een nalatenschap is de geschatte waarde voor de fiscus bindend , dus mocht u het vastgoed nadien aan een hogere prijs verkopen dan moet u niet vrezen voor eventuele achterstallige erfrechten.

Ingeval van verkoop is een correcte waarde belangrijk om enerzijds juiste verwachting te kunnen hebben van de verkoopswaarde , zeker als je een ander huis op het oog hebt of met een overbruggingskrediet wil werken.

Ook voor een bank is de waarde van het vastgoed bij een hypotheek belangrijk , zo weet je ook hoeveel lening of eigen middelen je moet voorzien.

Bij de aankoop is een schatting ook belangrijk dat je niet teveel betaald en je ook een advies hebt met welke punten je rekening moet houden op vlak van duurzaamheid en energie.

2. Hoeveel kost een schatting ?

Een schatting vraagt heel wat werk van de expert , eerst worden alle opzoekingen gedaan voor het te schatten goed vervolgens een plaatsbezoek en het opmaken van het schattingsverslag en analyse van de waarde. Gezien elk onroerend goed anders is werken wij steeds in uurtarief volgens het type en moeilijkheidsgraad van het dossier.

3. Wat moet ik voorzien voor het bezoek ?

Een bezoek vindt steeds bij daglicht plaats, een vlotte doorgang en opgeruimde woning maken dit zeker gemakkelijker voor de expert bij bvb opmetingen. Als u ook een kopie heeft van oa van grondplannen , aktes , EPC , bodemattest , ... kan het werk sneller en efficiënter verlopen.

4. Hoe lang duurt een schattingsprocedure?

Een normale schatting wordt 1 à 2 weken na het bezoek afgeleverd aan de opdrachtgever. 

5. Wat is de meerwaarde van een onafhankelijk advies?

Er is geen commercieel belang bij een schatting, u krijgt een oprechte en neutrale waardebepaling. U kan op deze basis ook realistisch met de waarde aan de slag om bvb een andere woning te kopen, nalatenschap te verdelen, ... zonder dat er verrassingen uit de bus komen. 

Ook bij een nalatenschap heeft u de zekerheid dat er nadien geen extra erfrechten geheven kunnen worden.

Voor verschillende instellingen ( banken, fiscus, notarissen & boekhouders , investeerders ) is een onafhankelijke waardebepaling een milestone in de verdere afhandeling van uw dossier. 

6. Hoe snel nemen jullie contact?

Wij nemen binnen de 2 werkdagen contact ( buiten verlofperiodes ). 

Hou rekening dat een VLABEL schatting best binnen de 8 weken na overlijden aangevraagd dient te worden om tijdig de aangifte te kunnen doen.

7. Er is een moeilijke situatie of onenigheid in de nalatenschap, hoe loopt een schatting dan?

Wij nemen rechtstreeks contact met de behandelende notaris en bezorgen de verslagen en factuur aan de notaris die het dossier verder discreet behandeld. Wij zijn op alle vlak neutraal en nemen desgevallend individueel contact met de verschillende partijen voor de plaatsbezoeken en praktische elementen. 

8. Een schatting moet dringend gebeuren, wat moet ik doen ?

U neemt best zo snel mogelijk telefonisch contact en laat duidelijk weten welke deadline er is. Wij passen ons zo snel mogelijk aan om u verder te helpen. Bezorg ondertussen de nodige documenten aan ons dat maakt het werk eens stuk sneller en efficiënter.